Data dodania: 08 lutego 2023 Autor: Rafał Gliński

Holowanie auta w ramach assistance

Zastanawiasz się nad rozszerzeniem ubezpieczenia komunikacyjnego o pakiet assistance samochodowego? Jedną z usług dostępnych w ramach polisy jest holowanie. Nigdy nie potrzebowałeś pomocy holownika? Świetnie! Jednak dodatkowe zabezpieczenie nie zaszkodzi. W końcu nigdy nie wiadomo, kiedy taka usługa będzie potrzebna. W przypadku niektórych aut to wręcz konieczność!

holowanie auta
Spis treści:
  1. Jak można samodzielnie holować auto?
  2. Kiedy trzeba skorzystać z lawety?
  3. W jaki sposób wezwać holownik?
  4. Jak skorzystać z usługi holowania w ramach assistance?
  5. Kiedy przysługuje holowanie z tytułu polisy assistance?
  6. Jakie są limity holowania w ofertach ubezpieczenia assistance?
  7. Czy występują inne ograniczenia ochrony assistance?
  8. Ile wynosi składka polisy assistance z holowaniem?

Samodzielne holowanie auta – co mówią przepisy?

Gdy samochód odmówi posłuszeństwa niedaleko od domu, ale może poruszać się na kołach, można wezwać bliskich lub poprosić znajomego o pomoc. Może się zdarzyć, że znasz kogoś, kto dysponuje lawetą – wtedy sprawa wydaje się prosta. Samodzielne holowanie unieruchomionego auta wymaga przestrzegania szczególnych przepisów.

Art. 31 Kodeksu Drogowego, rozdz. 5. Ruch pojazdów

Zasady holowania pojazdów:

1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
2) pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
3) w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
4) pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
5) pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
6) w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy;
7) dległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Laweta – nie wybór tylko konieczność!

W przypadku niektórych modeli aut nie ma możliwości holowania za pomocą linki przez inny pojazd. Wynika to z ich konstrukcji, która uniemożliwia poruszanie się z wyłączonym silnikiem lub niepracującymi prawidłowo podzespołami bez narażenia ich na jeszcze większe uszkodzenia. Jakich pojazdów nie powinno się holować?

Auta, których nie można holować na lince:

  • samochody z automatyczną skrzynią biegów;
  • auta z zawieszeniem pneumatycznym/hydropneumatycznym;
  • pojazdy z niesprawnym układem kierowniczym, hamulcowym lub uszkodzonym zawieszeniem.

Wezwanie holownika krok po kroku

Holowanie w ramach assistance przysługuje po uprzednim skontaktowaniu się z ubezpieczycielem. W tym celu należy zadzwonić na infolinię towarzystwa i poinformować o zaistniałym zdarzeniu.

Co powiedzieć, zgłaszając chęć skorzystania z holowania w ramach assistance:

  • aby skorzystać z holowania, należy zgłosić awarię lub wypadek drogowy pod właściwy numer infolinii assistance ubezpieczyciela;
  • w trakcie rozmowy trzeba podać swoje dane (pracownik może poprosić o dane do weryfikacji) i szczegóły dotyczące zdarzenia, takie jak: miejsce i czas wystąpienia szkody oraz rodzaj uszkodzenia pojazdu.

Pracownik centrum pomocy assistance wprowadzi przekazane informacje do systemu i zorganizuje niezbędne wsparcie. Poinformuje firmę świadczącą usługi holowania o zgłoszeniu i ustali dogodny termin przybycia na miejsce. Przekaże także informację zwrotną, jak dokładnie będzie wyglądała pomoc drogowa w zaistniałej sytuacji. Następnie wystarczy poczekać na przyjazd lawety. Czas oczekiwania na holowanie może różnić się w zależności m.in. od lokalizacji, dnia tygodnia czy godziny.

Przygotowanie auta do holowania

W czasie oczekiwania na przyjazd lawety zazwyczaj jest chwila na przygotowanie auta do holowania. W tym celu należy zabezpieczyć wszystkie rzeczy osobiste i ważne dokumenty z wnętrza. W sytuacji kolizji drogowej trzeba również zabezpieczyć miejsce zdarzenia. Jeśli w wypadku ucierpieli ludzie, to do przyjazdu policji samochody nie mogą zmienić swojego położenia. Trzeba wtedy włączyć światła awaryjne, aby pozostali użytkownicy drogi widzieli, że doszło do czegoś poważnego. Jeśli natomiast skończyło się na samym uszkodzeniu pojazdów, można je usunąć z drogi jeszcze przed przyjazdem służb tak, by nie utrudniały ruchu.

Kiedy przysługuje holowanie w ramach assistance?

Holowanie w obrębie zawartej wcześniej umowy przysługuje ubezpieczonemu w jasno określonych sytuacjach. Są one sprecyzowane w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). W niektórych ofertach holowanie jest dostępne tylko w przypadku awarii samochodu, natomiast w innych również po wypadku. Przed przed wyborem i zakupem wariantu assistance warto zapoznać się dokładnie z warunkami ubezpieczenia i upewnić, że auto będzie objęte tą usługą.

Tabela. Zakres wariantów w wybranych towarzystwach ubezpieczeniowych:

TowarzystwoWariantZakres zdarzeń
AccreditedPomoc Drogowa – Auto Assistancewypadek
AccreditedPomoc Drogowa – Auto Assistance Komfortwypadek, awaria
AllianzAssistance Podstawowywypadek, awaria, pęknięcie szyby, rozładowanie baterii w aucie elektrycznym
AllianzAssistance Rozszerzonywypadek, awaria, pęknięcie szyby, wandalizm, kradzież, pęknięcie opony, brak paliwa, niewłaściwe paliwo, utrata kluczyków, rozładowanie baterii w aucie elektrycznym
BalciaWariant podstawowywypadek
BalciaWariant rozszerzonywypadek, unieruchomienie, awaria
BeesafeWariant Miniwypadek
BeesafeWariant Basicwypadek
BeesafeWariant Standardwypadek, awaria, kradzież, rozładowanie akumulatora
BeesafeWariant Premiumwypadek, awaria, kradzież, rozładowanie akumulatora
BenefiaWariant Miniunieruchomienie, kolizja, wywrócenie, spadnięcie z wysokości, pożar, wybuch, działania sił przyrody i zwierząt
BenefiaWariant Podstawowyunieruchomienie, kolizja, wywrócenie, spadnięcie z wysokości, pożar, wybuch, działania sił przyrody i zwierząt, awaria, rozładowanie baterii w aucie elektrycznym
BenefiaWariant Pełnyunieruchomienie, kolizja, wywrócenie, spadnięcie z wysokości, pożar, wybuch, działania sił przyrody i zwierząt, awaria, rozładowanie baterii w aucie elektrycznym, brak paliwa, utrata pojazdu
CompensaWariant Bazaunieruchomienie, wypadek, brak paliwa
CompensaWariant Rozszerzonywypadek, awaria, kradzież, wandalizm, pożar, wybuch, zatopienie, działanie sił przyrody, uszkodzenie koła/opony/dętki, brak łańcuchów śniegowych, przepalenie żarówki, brak paliwa, niewłaściwe paliwo, utrata kluczyków, rozładowanie baterii w aucie elektrycznym
GeneraliAssistance Komfortwypadek, awaria, kradzież
GeneraliAssistance Komfort Pluswypadek, awaria, kradzież
GeneraliAssistance Luxwypadek, awaria, kradzież
LINK4Auto Assistancewypadek
LINK4Auto Assistance Pluswypadek, awaria
LINK4Auto Assistance Komfortwypadek, awaria
źródło: opracowanie własne [luty 2023].

Assistance przez część kierowców utożsamiane jest z lawetą. Często pomoc drogowa do tego się sprowadza, jeśli usprawnienie pojazdu na miejscu nie jest możliwe. Bardziej zaawansowane naprawy są następnie przeprowadzone w specjalistycznym warsztacie.

Jakie są limity holowania w assistance?

Ubezpieczenie komunikacyjne w standardzie nie zawiera holowania. holowanie właśnie jest podstawowym świadczeniem, które występuje już w assistance mini dodawanym przez ubezieczycieli gratis do OC. Potem można tylko rozbudowywać jego zakres. dodatkowa opcja w ramach assistance lub autocasco.

Pakiet assistance obejmuje holowanie w jasno określonym zakresie. Jego dystans i obszar terytorialny zależy od wybranego wariantu. Na oferty towarzystw zazwyczaj składają się 3 poziomy ochrony:

  • assistance podstawowy;
  • assistance standardowy;
  • assistance rozszerzony.

Holowanie w assistance podstawowym

Podstawowy zakres assistance zazwyczaj dołączany jest jako bezpłatny dodatek do polis OC lub AC. Bywa nazywany assistance mini, gdyż oferuje bardzo ograniczony zakres świadczenia. Dotyczy to również holowania, które w tym przypadku wygląda przeważnie tak:

  • zakres zdarzeń: wypadek/kolizja (ewentualnie kradzież);
  • zakres terytorialny: Polska;
  • limit holowania: do 75/100/150 km lub do najbliższego warsztatu/parkingu/miejsca zamieszkania;
  • naprawa na miejscu zdarzenia: do 200–300 zł;
  • limit zdarzeń: 2;
  • maksymalna kwota świadczenia: 2 000/10 000 zł;
  • dodatkowe usługi i warunki assistance podstawowego:
  1. holowanie pojazdu sprawcy i poszkodowanego;
  2. assistance opon (na sumę ubezpieczenia: 2 000 zł);
  3. uruchomienie pojazdu przy awarii akumulatora;
  4. transport kierowcy i pasażerów (po wypadku);
  5. transport, opieka i leczenie zwierząt domowych;
  6. minimalna odległość od domu (np. 25 km).

Mini assistance sprawdzi się w przypadku kierowców, którzy pokonują swoim autem niewielkie dystanse na stałych trasach, np. do pracy i z powrotem do domu. Występuje w ofercie towarzystw, takich jak: InterRisk, LINK4, UNIQA, Wefox, Wiener. LINK4 wyróżnia się tym, że już w podstawie oferuje samochód zastępczy do 3 dni po wypadku lub kradzieży. UNIQA z kolei daje do dyspozycji klienta auto zastępcze również po awarii, tylko na 2 dni. Wiener również proponuje pojazd awaryjny na 2 doby tylko w przypadku kierowców starszych niż 21 lat. Towarzystwo Wiener w podstawie gwarantuje holowanie 75 km po kolizji za granicą (w Europie).

Holowanie w assistance standardowym

Standardowy wariant polisy assistance zapewnia średnią ochronę. W niektórych towarzystwach występuje obok odmiany MIDI, która jednak jest wyżej w hierarchii ofert. Standardowe assistance wygląda przeważnie następująco:

  • zakres zdarzeń: wypadek/kolizja/kradzież;
  • zakres terytorialny: Polska/Europa (z wyłączeniem Bułgarii, Rumunii, Ukrainy, Mołdawii, Gruzji i Kazachstanu)
  • limit holowania: do 100/150 km lub do najbliższego warsztatu/parkingu/miejsca zamieszkania albo innego wskazanego miejsca
  • brak minimalnej odległości od domu;
  • naprawa na miejscu zdarzenia: do 200–300 zł;
  • limit zdarzeń: 2;
  • maksymalna kwota świadczenia: 2 000/5 000 zł/12 000 zł albo 2 500–10 000 euro;
  • dodatkowe usługi i warunki assistance standardowego:
  1. samochód zastępczy do 3 dni (po kolizji/wypadku/kradzieży);
  2. holowanie przyczepy lekkiej (o ładowności do 450 kg);
  3. uruchomienie auta przy awarii akumulatora (2 razy w roku);
  4. wizyta lekarska (do 3 razy w roku);
  5. assistance opon;
  6. holowanie pojazdu sprawcy i poszkodowanego;
  7. parking strzeżony (na 1 dobę);
  8. assistance opon (2 razy w roku);
  9. uruchomienie po awarii akumulatora (1 raz w roku).

Holowanie w assistance rozszerzonym

  • zakres zdarzeń: wypadek/kolizja/kradzież/awaria;
  • zakres terytorialny: Polska/Europa (z wyłączeniem Bułgarii, Rumunii, Ukrainy, Mołdawii, Gruzji, Rosji oraz azjatyckiej części Turcji);
  • limit holowania: do 150/200/500 km lub do najbliższego warsztatu/parkingu/miejsca zamieszkania albo innego wskazanego miejsca;
  • brak minimalnej odległości od domu;
  • brak limitu zdarzeń/do wyczerpania sumy ubezpieczenia;
  • naprawa na miejscu zdarzenia;
  • maksymalna kwota świadczenia: 4 000/6 000/12 000/15 000/30 000 zł albo 500/5 000/10 000 euro;
  • samochód zastępczy (4–14 dni);
  • dodatkowe usługi i warunki assistance rozszerzonego:
  1. holowanie przyczepy lekkiej (o ładowności do 450 kg);
  2. uruchomienie auta po awarii akumulatora (2 razy w roku);
  3. pomoc po zatankowaniu niewłaściwego paliwa;
  4. dostarczenie paliwa przy pustym baku;
  5. pomoc w momencie utraty dostępu do auta (problem z kluczykiem);
  6. assistance opon;
  7. wizyta lekarska (do 3 razy w roku);
  8. transport pasażerów;
  9. kierowca zastępczy;
  10. odbiór pojazdu zastępczego w dowolnym miejscu;
  11. korepetycje dla dziecka (do 3 dni w roku);
  12. parking strzeżony (do 2 dni);
  13. zakwaterowanie w hotelu (do 2–3 dni);
  14. kontynuacja podróży lub powrót do domu.

Pozostałe ograniczenia ochrony assistance

Ochrona assistance może być uwarunkowana przez inne parametry niż wymienione powyżej. Jednym z podstawowych warunków koniecznych do spełnienia, aby objęcie polisą było możliwe, jest wiek auta. Towarzystwa różnie określają górną granicę. W większości wariantów wynosi 15–20 lat, choć niektóre najbogatsze mogą być ograniczone dla właścicieli samochodów poniżej 9 lat. Wynika to z prostego faktu, iż im auto starsze, tym bardziej podatne na samoczynne usterki i uszkodzenia podczas kolizji.

Assistance z holowaniem – wysokość składki

Składka ubezpieczenia assistance zależy od wybranej oferty. Assistance podstawowy (mini) jest dostępny bez żadnych dodatkowych opłat – holowanie jest w najwęższym zakresie. W przypadku innych pakietów dopłata wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych za assistance standardowy. Najbogatsze oferty z licznymi udogodnieniami w podróży mogą być nieco droższe.

Wpływ na wysokość składki ubezpieczenia ma wiele parametrów indywidualnych auta, informacje o kierowcy lub sposobie korzystania przez niego z pojazdu. Na stronie mubi.pl w szybki sposób na podstawie podstawowych danych uzyskasz porównanie ofert kilkunastu towarzystw.

Przykład:

62-letnia Ludmiła jest właścicielką 11-letniej Toyoty Yaris z silnikiem o poj. 1 l i mocy 69 KM. Aby sprawdzić oferty na kolejny rok, odwiedziła porównywarkę ubezpieczeń Mubi. Oto 3 najkorzystniejsze oferty z assistance, które uzyskała:

TowarzystwoZakresCena
UNIQAOC, Assistance359,00 zł
TrastiOC, Assistance382,00 zł
TUZOC, NNW, Assistance403,00 zł
Źródło: kalkulator ubezpieczeń komunikacyjnych mubi.pl [luty 2023].

Podsumowanie

  • Holowanie to jedna z podstawowych usług w ramach assistance samochodowego. Jego zakres jest uzależniony od wybranej oferty.
  • W pewnych sytuacjach trzeba skorzystać z lawety. Lepiej mieć wykupioną polisę assistance i nie płacić za holowanie z własnej kieszeni.
  • W przypadku niektórych modeli aut nawet drobna usterka może uniemożliwić dalszą jazdę. Wtedy wystarczy kontakt z ubezpieczycielem, aby szybko otrzymać niezbędną pomoc.

Q&A

Najczęściej zadawane pytania

Zadaj pytanie
specjalista

Źródła