Awarie samochodów zdarzają się w najmniej oczekiwanym momencie – w podróży na upragniony urlop, w drodze do pracy i wielu innych przypadkach. Trudno przewidzieć niektóre usterki, ale warto być na nie zawsze przygotowanym i wiedzieć, jak powinniśmy się zachować, gdy rozładuje się nam akumulator albo zaskoczy nas inna nagła sytuacja.

Zabezpiecz auto i miejsce zdarzenia

Pierwszym krokiem, jaki trzeba wykonać po tym, jak Twoje auto ulegnie awarii, jest zabezpieczenie i należyte oznakowanie miejsca zdarzenia. Musisz więc ochronić auto przed dalszą szkodą i stworzyć warunki do tego, by osobie, która dokona oględzin i ewentualnej naprawy usterki, nie groziło niebezpieczeństwo ze strony innych kierowców. Niezależnie od tego, czy awarią zajmiesz się samodzielnie czy pozostawisz to fachowcom udzielającym pomocy serwisowej, najważniejsze okaże się bezpieczeństwo.

Unieruchom pojazd przez wyłączenie silnika, zaciągnij hamulec ręczny i włącz świata awaryjne, a następnie ustaw za samochodem trójkąt ostrzegawczy. Jeśli z powodu awarii wykonanie którejś z wymienionych czynności stanie się niemożliwe – np. przy rozładowanym akumulatorze nie uda Ci się włączyć świateł awaryjnych – pomiń ją. Najważniejsze i tak stanie się właściwe oznaczenie miejsca zdarzenia. Wspomniany trójkąt ostrzegawczy umieść bliżej osi jezdni, niż stoi Twoje auto.

W zależności od rodzaju drogi, ustaw znacznik:

  • 100 metrów za pojazdem, jeśli awaria nastąpiła na autostradzie lub drodze ekspresowej;
  • 30-50 metrów za samochodem, gdy usterka przytrafiła Ci się w terenie niezabudowanym;
  • do 1 metra za pojazdem, jeżeli znajdujesz się w obszarze zabudowanym.

Aby zwiększyć swoją widoczność dla pozostałych uczestników ruchu drogowego, załóż kamizelkę odblaskową.

Zadbaj o bezpieczeństwo innych kierowców

Jeśli istnieje taka możliwość, zaparkuj auto na poboczu poza jezdnią. Pozostawienie samochodu na ruchliwej drodze zwiększa zagrożenie zarówno dla osoby dokonującej oględzin usterki, jak i dla pozostałych kierowców. Z tego względu pamiętaj o zachowaniu szczególnej ostrożności. Jeżeli w pobliżu nie ma żadnego pobocza albo stan techniczny awaryjnego pojazdu nie pozwala na przeparkowanie auta, zadbaj o to, by nie narażać innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo. Nie przeprowadzaj jakichkolwiek napraw w sposób zagrażający Twojemu zdrowiu i życiu bądź prowadzący do spowodowania groźnych utrudnień na trasie.

Zdiagnozuj usterkę

Po zadbaniu o bezpieczeństwo swoje, innych kierowców i osób udzielających pomocy drogowej, postaraj się znaleźć usterkę. Sprawdź dokładnie, jaki element pojazdu przestał działać. Zobacz, które lampki kontrolne zaświeciły się na tablicy rozdzielczej. Zgromadzone w ten sposób informacje przydadzą się, gdy zadzwonisz po pomoc i ułatwią fachowcom przygotowanie się do interwencji.

Określ swoją lokalizację

Jeżeli Twój samochód uległ awarii w terenie zabudowanym, np. na miejskiej drodze, postaraj się ustalić nazwę ulicy i numer najbliższego budynku. Jeśli jednak usterka przytrafiła Ci się poza obszarem zabudowanym, sprawdź numer drogi i kilometra – ten drugi znajdziesz na słupku kilometrowym przy jezdni. Do określenia swojej lokalizacji możesz użyć również telefonu z internetem i usługą GPS.

Wezwij pomoc

Kolejnym krokiem w sytuacji, gdy przydarzy Ci się awaria na ruchliwej drodze, jest wezwanie służby drogowej, która w odpowiedni sposób zabezpieczy miejsce zdarzenia, otaczając Twój pojazd pachołkami i parkując w pobliżu auto z sygnalizacją. Pamiętaj jednak, że przyczynę awarii zwykle trudno zdiagnozować, a oczekiwanie na przyjazd pomocy drogowej nierzadko trwa bardzo długo. W najgorszym przypadku możesz trafić na kierowców lawet ustalających  nieuczciwe, zawyżone stawki i pracowników lokalnych służb drogowych, którzy korzystając z Twojej bezsilności każą Ci zapłacić za swoje usługi horrendalną sumę. Aby uchronić się przed przykrymi niespodziankami, warto skorzystać z pomocy w ramach pakietów assistance.

Sprawdź, czy przysługuje Ci pomoc w ramach polisy

Jeśli jako kierowcę chroni Cię assistance, sprawdź, czy przysługuje Ci pomoc ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego.

Warto wiedzieć, że coraz częściej pakiet assistance bezpłatnie dołącza się do ubezpieczeń OC, jednak w takim przypadku zakresu usług ogranicza się do terenu Polski, zapewnia holowanie na ograniczonym dystansie, a czasem nie obejmuje zdarzeń takich jak awarie, oferując wsparcie np. tylko w przypadku kolizji.

W ramach bardziej rozbudowanych pakietów można liczyć na znacznie szerszy zakres usług, również w przypadku drobnych usterek takich, jak przebita opona.

Assistance komunikacyjne to świetne ubezpieczenie dla kierowców w trakcie dalszych podróży i doskonałe rozwiązanie na co dzień. Z wzbogaconym pakietem świadczeń nie musisz martwić się rozładowanym akumulatorem, przepaloną żarówką ani żadną inną awarią – specjaliści zorganizują Ci niezbędną pomoc, np. dokonają szybkiej naprawy, zajmą się transportem samochodu do warsztatu, a Tobie zapewnią auto zastępcze. Jeśli posiadasz ubezpieczenie assistance, pracownicy wsparcia serwisowego wyręczą Cię nawet w czynnościach takich, jak wymiana uszkodzonej opony. Okaże się to wyjątkowo wygodne, w sytuacji, gdy brakuje Ci odpowiednich narzędzi lub nie jesteś pewien czy sam wykonasz tę czynność dobrze.

Skontaktuj się z ubezpieczycielem

Aby skorzystać z pomocy w ramach assistance, skontaktuj się ze swoim ubezpieczycielem, dzwoniąc na odpowiedni numer alarmowy. Znajdziesz go na swojej polisie lub na stronie internetowej danego towarzystwa.

Informacje, o które zapyta Cię konsultant telefoniczny, to:

  • numer Twojej polisy assistance (lub polisy OC/AC, jeśli posiadasz assistance dołączone do niej w pakiecie);
  • numer rejestracyjny pojazdu;
  • numer VIN
  • marka i model samochodu;
  • Twoje nazwisko, adres i numer telefonu kontaktowego.

Dzięki tym danym specjalista z towarzystwa ubezpieczeniowego zweryfikuje, czy wykupiony przez Ciebie pakiet obejmuje daną awarię, a następnie udzieli Ci wskazówek i zorganizuje potrzebne wsparcie.

 Zaczekaj na pomoc serwisową i nie blokuj telefonu

Po zgłoszeniu awarii czekaj na pomoc serwisową na miejscu zdarzenia. Dojazd pracowników serwisowych zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut – czas oczekiwania zależy od aktualnych warunków drogowych i odległości do pokonania. W tym czasie nie blokuj telefonu, dzwoniąc np. do znajomych – konsultant może zadzwonić do Ciebie, by uzyskać dodatkowe informacje niezbędne do właściwego zorganizowania pomocy. Jeśli naprawa Twojego auta na miejscu zdarzenia nie będzie możliwa, przekaż kierowcy holownika kluczyki i dowód rejestracyjny pojazdu.

Nagłej awarii samochodu nie sposób przewidzieć, za to warto zrobić wszystko, by się do niej należycie przygotować. Wiedząc, co zrobić w kryzysowej sytuacji, zaoszczędzisz czas, pieniądze i – co ważne – zachowasz się pewnie i ze spokojem, zapewniając sobie i ludziom w Twoim otoczeniu bezpieczeństwo.

Aby nie zostać zaskoczonym w najmniej spodziewanym momencie, przed każdą dłuższą podróżą autem sprawdź poziom płynów i oleju silnikowgo, stan koła zapasowego, narzędzi do jego montażu i zabierz ze sobą linkę holowniczą. Warto również posiadać ubezpieczenie assistance, które zapewni Ci potrzebną pomoc, gdy usterki okażą się zbyt poważne, by zająć się nimi samodzielne albo jeśli z różnych względów wolisz pozostawić naprawę awarii innym.